Operat szacunkowy

Jedną z kompetencji wyłącznie uprawnionego rzeczoznawcy majątkowego jest sporządzanie operatów szacunkowych. Operat szacunkowy to dokument pisemny zawierający specjalistyczną wycenę nieruchomości. Jest to dokument o mocy urzędowej, potrzebny m.in. osobom ubiegającym się o kredyt hipoteczny, planującym sprzedaż nieruchomości czy też w sytuacji podziału majątku. Jako rzeczoznawcy majątkowi przygotowujemy operaty szacunkowe na podstawie ściśle określonych wytycznych zawartych w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 5 września 2023 r. w sprawie wyceny nieruchomości. Narzędziem do sporządzenia miarodajnej wyceny jest zwykle metoda w podejściu porównawczym, polegająca na analizie innych podobnych ofert nieruchomości na rynku lokalnym lub w danym regionie.

 

W jakich celach sporządzamy operaty szacunkowe?

Jako uprawnieni rzeczoznawcy majątkowi, specjaliści m.in. z zakresu analizy rynku nieruchomości, przygotowujemy operaty szacunkowe m.in.:

  • w celu uzyskania przez klientów kredytu hipotecznego (sporządzony przez rzeczoznawcę majątkowego operat szacunkowy jest dokumentem wymaganym przez każdy udzielający kredytów bank w Polsce);
  • na potrzeby osób zbywających nieruchomość, które chcą poznać szacunkową wartość swojego mienia i uzyskać za nie możliwie najwyższą cenę;
  • na potrzeby osób, które chcą kupić nieruchomość w cenie nieprzekraczającej jej faktycznej wartości rynkowej;
  • na potrzeby sądu np. w skomplikowanych sprawach o podział majątku,
  • na potrzeby spraw związanych z wywłaszczeniem nieruchomości,
  • w celu oszacowania renty planistycznej.

Gotowy operat szacunkowy ma termin ważności do 12 miesięcy. Po upływie roku można przedłużyć ważność operatu u rzeczoznawcy, jeżeli nie nastąpiły wcześniej zmiany w przepisach prawnych lub nie zaszły inne okoliczności wpływające na wycenę.